Edvard på Engelaug

PREMIERE: Løten kino søndag 15. mai kl. 1600.
Et musikalsk møte med Munchs modeller og tegninger. En forestilling av Tor Karseth.

  • Bilde av Edvard Munch som barn og tekst som beskriver et arrangement i Løten kino 15. mai 2022. (Foto/Photo)
    1/1

Billetter:
Voksne kr. 200
Barn: kr 100

Restsalg i døra før forestillingen begynner.

Forestillingen er støttet av Løten kommune og Sparebankstiftelsen Hedmark.

Om forestillingen

Edvard på Engelaug
Forestillingen «Edvard på Engelaug» er i formen et syngespill slik de to foregående Munchforestillingene er. Men det er like mye en kunstutstilling. Vi presenterer i alt 18 av de tegningene Munch produserte på Engelaug i 1882. Kunstneren Jon Olav Helle har vært en viktig samarbeidspartner for å få dette til. Jon Olav kan si noe om hvor gjennomarbeidet de ulike arbeidene er, hvilke teknikker som er benytta osv. Oppholdet på Engelaug er for Edvard en slags treningsleir. Noen av tegningene har han arbeidet lenge med, andre er nærmest snapshots, eller snap som vi sier i dag. Helle understreker at Edvard og hans generasjon brukte tegneblokk og blyant som et kamera. I tillegg har han har utstyrt Edvard med mappe, tegneblokk og ark, blyant og kullstift samt faglige råd. Han har lagd skisser til Edvards tegninger og han har samlet nesten alle modellene i ei bredt anlagt tegning.

I forestillingen blir sjølve portrettsituasjonen knytta til en sang. Sangene formidler oftest tankene til den som gjerne kalles modellen, noen ganger er det en dialog mellom Edvard og modellen, andre ganger er det tilskuerne til portrettsituasjonen som framfører sangen. I sangene komprimeres tida og

Edvard blir nok raskere ferdig enn han i virkeligheten ble. Men det hender modellen må sitte flere ganger. Edvard kan også gjøre tegningen ferdig i ettertid. Han øver opp sin visuelle hukommelse. Samtidig er det slik at noen av tegningene virkelig ble til nærmest på et øyeblikk.

En kunstutstilling må ha en katalog. Når forestillingen spilles innendørs, vises tegningene på skjerm som en del av scenebildet. Når forestillingen spilles ute, må du ha programmet foran deg. På de neste sidene kommer alle tegningene i den rekkefølgen de opptrer i forestillingen. 15 av tegningene kan sies å være portretter av folk han møtte i Løten.  Vi vet identiteten til noen av dem fordi Munch har navngitt dem i tittelen. Vi er også forholdsvis sikre på hvem flere av de andre er. Noen av portrettene har fått en identitet knytta til historiske personer som har fått sin plass i handlingen. De resterende motivene forblir anonyme, men de er sikkert løtensokninger de også. Til tegningene er det knytta kommentarer, noen ganger om hvem modellene er,  noen ganger om hvem de kunne ha vært.

Tor Karseth