Solen i VR

I sommer kan du oppleve en verdensnyhet på Klevfos: Edvard Munchs Solen i VR!

  • Fra Edvard Munchs Solen i VR.
    Fra Edvard Munchs Solen i VR. Harmke Heezen/Mike Robbins

Se Solen slik du aldri har sett den!

Ved å ta på deg et headset med VR-briller og høretelefoner, befinner du deg i Kragerøs skjærgård, og ser soloppgangen som inspirerete Edvard Munch til å male SOLEN.

Opplevelsen varer ca 8 minutter, og er for én person av gangen.

Billetter fås kjøpt på stedet. Kr 50,- pr visning. Kr 150,- i kombinasjon med museumsbillett (Munchsenteret og Klevfos industrimuseum). 

Opplevelsen vil være tilgjengelig hver søndag og på andre utvalgte dager, basert på museets bemanning. Ring tlf 62 50 88 00 for å sjekke tilgjengelighet.

Om produksjonen:HTC Vive / Norge, Tyskland / Harmke Heezen, Mike Robbins (regissører), Kristian Mosvold, Georg Tschurtschenthaler (produsenter) / Mediefondet Zefyr/Kristiansand kommune

Hva er VR?

VR står for Virtual Reality - virituell virkelighet. Ved å ta på deg et par spesielle briller, går du inn i en helt annen, virituell verden.

Virtuell virkelighet er en illusjon, vanligvis generert ved hjelp av ulike typer informasjonsteknologi, som gir brukeren en opplevelse av å befinne seg på et annet, oppdiktet eller virkelig sted (ref Store norske leksikon)

Edvard Munch og solen

THE SUN er en VR-opplevelse som forteller historien bak Edvard Munchs ikoniske serie av malerier og spiller på hva det er man faktisk ser i forhold til hva det er hjernen fyller inn. Munchs Solen-malerier er naturkrefter – de er ville, energiske, og med blendende lys. Stå foran ett og du kjenner de fargerike strålene komme mot deg og kjenner varmen mot huden. Maleriene viser desembersolen over havnen i Kragerø hvor Munch bodde en tid. Munch har selv innrømt at han utviklet et religiøst forhold til dette lyset, som i løpet av et øyeblikk klarer å fordrive vintermørket.

Munch elsket solen som et eldgammelt symbol på livet, men var også interessert i lysets kraft. Hva gjør den med hjernen vår? Kan vi se ut over våre øynes fysiske begrensninger? Bli med på et unikt eksperiment, å kanalisere Munchs nysgjerrighet for vitenskap og spiritualitet. 

Opplevelsen er produsert av

  • Logo High Road
    1/3
  • Logo Substans film
    2/3
  • Logo Gebrueder Beetz
    3/3

Prosjektet er støttet av:

  • Logo Sparebankstiftelsen Hedmark
    1/6
  • Logo Løten kommune
    3/6
  • Logo Zefyr mediefond
    4/6
  • Logo Kristiansand kommune
    5/6
  • 6/6